Din Hvar am plecat in Muntenegru. Simti diferenta de cum treci granita. Vezi dupa stilul caselor si dupa cum se conduce care este ruda instarita. Prima destinatie a fost Kotor.

Poate ca Muntenegru este mai sarac, dar ce-i lipseste in bogatie, compenseaza in frumusete. Izbitoare. Frumusete care te face sa vorbesti de unul singur pe strada.  Asa e Muntenegru.

Iti frange gatul, nu stii unde sa te mai uiti. Este stanca de 2.000 de metri langa tine si mare pe colturile ei, insule si pini pe maluri. Centrul vechi din Kotor este mic, alb, plin de pisici, plin de locuri unde sa bei vin bun.

Daca vrei, dupa ora 8 seara, poti urca pe zidurile cetatii pana sus in varf. Dupa ora aceea paznicii pleaca si intrarea este libera. Este un drum greu. In seara in care ne-am urcat noi era o caldura care pur si simplu se mula de tine. Am mers pana sus. Puteam sa ma opresc la jumatatea drumului, golful se vedea frumos oricum, dar nu ma pot opri la jumatatea drumului. Cel putin nu pe unele drumuri. Nu era multa lume sus. Locul nu este intretinut. Lilieci zburau deasupra mea. M-am lecuit de frica de ei. Era liniste. Stiti cat de tare se aude linistea cand este doar ea? Parca imi tiuiau urechile. Piatra in spate, apa in fata si un zid care le leaga.

Si stiti ce mai e frumos in Kotor? La iesirea din partea de vest a cetatii este o pekara, adica o brutarie. Este plin Muntenegru de pekara si de vin. Este o brutarie ca odata, fara foietaje congelate, cu o doamna plinuta la tejghea care nu stie engleza, dar care se intelege cu toti. La acea pekara se mananca cea mai buna crempita din lume. Crempita este cremsnit. Eu credeam ca prajitura asta este o inventie nemteasca, dar este de aici, din Balcani. Cred ca erau trei degete de crema racoroasa ghemuita intre niste foite de aluat. Acele foite se taiau usor, chiar si cu o furculita, si ajungeai lejer la miez. Avea gust de magie. Sper sa nu citeasca maica-mea randurile astea, dar a fost unul dintre cele mai bune lucruri mancate de mine in viata mea.

In Budva, un alt loc in care trebuie sa ajungeti daca mergeti in Muntenegru, am mancat un fel de prajitura care arata ca un cozonac, dar care in loc de miez avea o crema de mac. Cetatea e la fel de frumoasa si in Budva iar plajele sunt dincolo de orice inchipuire. Si chiar daca in afara zidurilor care proteajaza cetatea sunt gunoaie, cersetori, hoteluri oribile de otel si sticla si niciun plan coerent de urbanism, marea aia si prajitura cu mac anuleaza toata uratenia.

Seara in Kotor am fost la Old Winery si am baut un rose perfect alaturi de niste branzeturi cu dulceata de smochine. Este o muzica asa frumoasa in tot Kotorul acela, si live, si din boxe. Oricum. La plecarea din Kotor am mai facut o baie. Am stat pe ciment pentru ca langa munte nu e nisip si am adormit acolo cu crengile de pin deasupra mea. In Croatia am putut sa dorm pe pietre. In Bucuresti nu pot sa dorm pe puf.

Citește și:  Ce sa faci si ce sa nu faci in Napoli

Zece zile au fost. Am luat soare cu mine si am facut baie cu nemiluita. Am mancat mult si am baut moderat (uneori), dar am slabit doua kilograme pentru ca am stat degeaba cu capul, nu cu trupul. Si am inteles ca la batranete vreau sa fiu Tea Batinic, din Dubrovnik, iar cu banii din tablouri o sa cumpar pekara aia din Kotor cu toata crempita din ea.

Cititi si:

Croatia si Muntenegru si nimic in plus. Ep. 1

Croatia si Muntenegru si nimic in plus. Ep. 2

Croatia si Muntenegru si nimic in plus. Ep. 3

12 comentarii

Pai bine Rox, ce ai avut cu noi? Tu esti nostalgica la final de concediu si eu am preluat, citid acest episod, toata emotia.. de fapt am luat totul de la capat, citit si privit. Ce frumusete!

Ma angajez sa fac crempita, incercand mai multe retete , pana voi nimeri gustul si consistenta celeia care te-a cucerit.. sa te vad atunci in ce vei investi banii castigati din comertul cu tablouri..

Un alt articol excelent! ma cucereste naturaletea cu care povestesti. Cred ca voi deveni fanul tau nr 1!

Multumesc tare mult.

ma inspir din articolul tau pentru vacanta mea in Craotai si Muntenegru care va incepe peste 3 saptamani :). Imi poti spune te rog cate zile ati petrecut efectiv in Muntenegru si daca se poate si orasele/locurile vizitate aferente acelor zile. Multumesc!

Buna,Sorina!
Felicitari pentru destinatia de vacanta aleasa. Aici http://www.logout.ro/top-20-de-lucruri-de-facut-croatia-si-muntenegru-dubrovnik-hvra-split-budva-kotor-13568.html gasesti o lista scurta cu ce poti face in Croatia si Muntenegru. De la 13 incolo, sunt recomandari pentru Muntenegru. Vacanta placuta!

Multumesc, citisem acel articol, dar nu eram decisa rf numarul de zile pt Muntenegru. Maine ajungem in Kotor, incercam sa vizitam cetatea dupa ora 8 ☺ si cautam acea crempita delicioasa!!! Felicitari pt stilul savuros de a prezenta detalii din excursii!

Lasa un raspuns

Emailul tau nu va fi facut public. Campurile marcate sunt obligatorii *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.