Ani de zile am refuzat sa merg prin Bulgaria din motive necunoscute chiar de mine insami. In urma cu ceva timp, am ajuns la Balcik si la Kap Kaliakra. Nu m-au impresionat cu nimic. Mai departe au trecut ani, iar eu nu am mai depasit Vama Veche. Ei bine, in ultima luna am ajuns de doua ori in Bulgaria si am cate ceva de raportat.

Nu, nu este mai bine ca la noi. Sunt aceleasi sate neingrijite, statui in forma de foci in mijlocul campului, spatii de joaca pentru copii in locuri fara copii, buruieni. Drumurile nu sunt extraordinare, oamenii vand la strada roadele pamantului. Sunt OK si leii, nu va bateti capul sa cumparati leva. Rosiile sunt bune, sunt ca niste pepenasi, si rumene si aurii.

Nu am trecut de Kavarna in ultimele expeditii la vecini. Este ceva post-apocaliptic in toata aceasta portiune de coasta. Este tot ce ar fi putut sa fie, dar nu este. Multe cladiri neterminate, semne ale unor investitori prinsi pe picior gresit de criza, hoteluri in care nu va sta nimeni, pensiuni pentru turistii care nu vor veni niciodata.

Desigur, sunt locuri foarte luxoase, asa cum este Thracian Cliffs Resort, dar acestea sunt niste exceptii, sunt masinile scumpe din cartierele cu oameni saraci.

Acestea fiind zise, de ce ai trece granita cand in Mamaia ai atatea LOFT-uri pentru mofturi? Pentru ca este ceva frumos si autentic in toata saracia aia, pentru ca sunt niste locuri la mare care arata aproape ca plajele din Grecia.

Opriti-va un pic la Rusalka. Trebuie sa dati 6 leva ca sa intrati in parcare, dar merge si cu 5 si merge si cu niste lei. Cum intrati, lasati masina oricunde si luati-o la stanga. La dreapta, trebuie sa mai dai 6 leva ca sa ajungi la mare, dar dincolo intri liber.

Este un golf mic, dar are o apa asa de frumoasa incat spala toate pacatele pe care le-ai vazut inainte. Este golful si atat. Fara umbrele, fara baruri, fara muzica. Nu este nisip, ci scoici slefuite. Ia-ti ochelarii de scuba pentru ca e o lume intreaga in adancuri. Stai acolo. Am fost la Rusalka si cand marea avea ceva de zis, zbuciumata ca o amanta, si tot frumos era locul. M-au batut valurile acolo cat nu m-a batut maica-mea cand eram mica.

Foarte aproape de Rusalka este ferma de scoici Dalboka. Am fost acolo cu ani in urma. A crescut mult locul, mai ales pe leii romanilor. In Constanta nu sunt ferme de scoici. Bulgarii au. Naiba stie de ce. Tare frumoasa crasma facuta acolo, cu niste umbrare strasnice si mese lungi ca sa-i poti pune pe toti cei dragi aproape.

A venit chelnerita, ne-a curatat masa iar apoi a asternut peste blatul de lemn o fata alba si parfumata, de ziceai ca eram intr-o reclama la Lenor. Am luat chiftele de scoici si sarmale de scoici. Bune tare. Am mai luat scoici picante si scoici cu legume. Nu asa de bune, dar a fost alegerea noastra. Oricum, locul merita o vizita, dar nu numai pentru mancare. Chiar la stanga mai este o crasma. Treceti prin ea si o sa ajungeti la un fel de ponton de beton de pe care puteti sa coborati in mare. Cand am ajuns noi, apa era ca o coala de hartie si era atat de limpede incat…era un loc in care aveai senzatia ca tu faci primul baie. Colile albe si line au frumusetea inceputului in ele. La fel si marea calma. Simteam ca pot sa inot oricat. Ferma de scoici se vedea in zare. Pe mal era liniste. Ieseam din cand in cand sa ma ia soarele, dar apa ma chema mereu.

De la Dalboka, am mers la Tyulenovo. Nu stiu ce sa va zic, sa mergeti, sa nu…Mergeti. Este acolo, aproape. Sunt niste stanci care fac arcade peste mare, nu sunt foarte spectaculoase, dar este un deal cu niste sine de fier pe care stau cocotate barcile pescarilor. Barci de lemn si scarile lor rulante catre apa sau catre cer. Albastre ambele.

Citește și:  Scurtă aventură în nordul Italiei, la lacul Garda și nu numai

Este frumos. Are o lumina calda locul si poti face si baie, dar trebuie sa ai niste ciupicei.

La Kavarna am facut iar o baie interminabila. Am prins un apus ca o vata de zahar ars. Marea era tot foaie de hartie. Povesti mii…In jur totul era o ruina. Un camping, niste hoteluri proaste. Intr-unul am stat si eu. Asternutul era curat. Am dormit bine. Cafeaua era din partea casei.

In marginea marii era o terasa care nu promitea nimic. Am mancat lup de mare si un munte de stravrizi, hamsii mici, legume la gratar, cartofi prajiti. Am luat beri reci si sucuri, un pahar de vin si am dat circa 90 de lei. Am mancat ca niste regi, am platit ca niste cersetori.

Am ajuns si la Krapets. E un sat. Voi cand ajungeti acolo, sa urmati indicatorul spre Camping. Dati de un camping 🙂

Incepe sa fie frumos. Are un spatiu pentru volei si o biblioteca, corturile se pun printre copaci, iar plaja este enorma, cu nisip fin ca obrazul unei pustoaice si cu o mare nesfarsita. Oamenii care se tem de apa pierd una dintre cele mai mari bucurii ale vietii. Invatati sa inotati. E ca iubirea aia adevarata… cred…Eu doar stiu sa inot.

E liniste dincolo de Vama Veche, in partea aceasta a Bulgariei nu este viata de noapte. Doar intuneric si marea mai frumoasa ca la noi. Puzderie de stele. Dincoace se aud basii.

Din Vama nu stiu daca am ceva nou de povestit. Merg in Vama din liceu, de la primul Stuff. Nu stiu cata lume stie cum era Vama pe atunci, dar daca ati sti, v-ati bucura ca nu mai e ce-a fost.

Nu mi-a mai placut in Expirat de data aceasta. Muzica destul de tare si destul de proasta. Nici la Acolo nu mi-a placut. Lume si lume, dar nu lumea mea. Am stat pe la Amphora. Interesanti oameni, frumos imbracati. Nu prea mai este de tricou si de blugi rupti, nu la Amphora oricum. Poate mai incolo.

Gasesti de toate pentru toti. Eu mi-am gasit o rochie si am mancat la Cherhana cele mai bune rapane. Cele mai bune. Cu usturoi si sos iute de rosii, imblanzit de ceva leustean. Am mancat si doua portii de dovlecei facuti pe plitelele alea unsuroase si nesterse de ani. Daca vreau fine-dining ma duc in alta parte, dar eu am chef de mahala si de blugi rupti cand merg in Vama. Nu m-ar mai fi pupat nimeni cu usturoiul ala dupa mine, dar cine da rapanele rumene cu mujdei pe pupici mici?

Da, taxiul pana in 2 Mai costa 30 de lei, dar faci economii la cazare. Nu ma mai tine sa stau pana la rasarit si deja mai mult de doua beri nu mai pot sa beau. Arata altfel Vama cand ai mintea limpede tot timpul. E frumoasa si asa. Poate mai frumoasa…

Am crescut cred. Nu stiu de ce nu imi placea Bulgaria, dar mi-a trecut. Am mai multa rabdare. Si Vama imi va placea neconditionat. Unii dintre voi aveti copii, nevasta urata si cam proasta, avem salarii mai bune sau mai mici, masini si case, am vazut lumea, am uitat de ai nostri si ne-am intors la ei, uneori prea tarziu, am gresit, ne-am tradat, am iertat si am mers mai departe.

Asa e, recunosc. Vama nu e mai ce-a fost, dar nici noi nu mai suntem…